Even voorstellen: Sylvia Nieuwpoort en Barbara van den Berg. Het vrolijke tweetal dat een eenheid vormt tijdens de controle van de energiefacturen van de klanten.

Dames, 100.000 gecontroleerde facturen, wat een prestatie! Jullie eerste reactie?

“Allereerst aangenaam verrast! Leuk dat er aan gedacht is.

Nu we er zo bij stil staan denk je wel, wauw wat zijn het er veel zo door de jaren heen!”

Jullie werken hard aan het controleren van de facturen van de klanten en werken al jaren samen. Jullie zijn een goed team! Hoe lang werken jullie nu al samen en wat is jullie geheim?

Sinds 2011 werken we samen, alweer 9 jaar dus! Barbara weet gelijk wat het geheim is van de samenwerking en geeft aan “Sylvia is de grondlegger van de werkwijze binnen EE Care wat betreft het controleren van de facturen. Iemand die alles tot de bodem uitzoekt en erg volhardend is wanneer het gaat om geld dat onterecht is betaald aan een energiepartij en daarom terugbetaald moet worden aan de klant.”

Sylvia vult aan dat Barbara een erg goede leerling was en daarmee het uitzoekwerk en volhardendheid heel gemakkelijk over heeft genomen.

Maar wat ze allebei daarna eigenlijk tegelijk zeggen is dat het vooral een open, eerlijke en fijne samenwerking is. Omdat het op persoonlijk vlak ook goed klikt en uit hetzelfde (duurzame) hout gesneden zijn.

In 10 jaar hebben jullie al ruim 3 miljoen euro bespaard voor klanten door fouten op te sporen. Hoe werkt dat precies, factuurcontrole? Hoe gaan jullie precies te werk en waar moet je echt op letten?

10 jaar geleden werd alles nog handmatig gecontroleerd geeft Sylvia aan, zo bouw je een heleboel kennis op. Wat goed van pas komt gezien de veranderingen in de energiewereld. Bij controle van de energiefacturen wordt er onder andere gelet op gecontracteerde leveringstarieven, vastrecht kosten, energiebelasting en verbruiken.

“Ook al wordt er steeds meer geautomatiseerd en gaat het sneller, die kennis blijft zo belangrijk om de fouten te herkennen, na te rekenen en uiteindelijk bezwaar te maken bij de netbeheerder, energieleverancier of meetbedrijf”.

“Wij maken regelmatig bezwaar. Bedragen groot of klein, voor ons is alles de moeite waard” – Barbara en Sylvia

Gemiddeld is er 3% fout van de gecontroleerde facturen. Dat lijkt niet veel. Waarom doen bedrijven er toch goed aan om gebruik te maken van de factuurcontrole bij EE Care?

“Hoe groter het bedrijf, des te complexer de facturen zijn. Of hoe meer aansluitingen er zijn hoe meer facturen er binnen komen. Vaak zien onze klanten door het bomen het bos niet meer en wordt de factuur blind betaald. Dat gaat vaak goed, maar we komen soms fouten tegen van duizend euro tot zelfs een enkele keer meer dan honderdduizend euro. Dan denkt de klant daarna wel twee keer na voordat hij of zij zomaar een factuur betaald!”

“Ook scheelt het de klant enorm veel tijd. Wij krijgen de facturen digitaal binnen van de energiepartijen. Hierdoor kunnen wij snel en efficiënt de facturen controleren in ons geautomatiseerde simulatiemodel. Alle facturen worden met de contractgegevens en de beschikbare meetdata gesimuleerd. Zo weten onze klanten dat ze altijd het juiste bedrag betalen, ook al is er geen fout gevonden in de facturen. En houden onze klanten grip op de kosten en kunnen ze meer tijd besteden aan hun eigen bedrijfsvoering!”